18/4/2020 ⟶ osobni
Jako malý jsem měl VHSky plné Toma & Jerryho. Babička mi je otrocky nahrávala z televizní stanice Prima, která se v devadesátých letech touto slavnou sérií snažila před zprávami konkurovat tradičnímu Večerníčku. Vzpomínám si, že mezi běžnými a do jisté míry zaměnitelnými díly se občasně objevilo něco podivného: šarvátky, jejichž šílenost, estetika a zvukový design nebyly ani zdaleka podobny ostatním v sérii. Zprvu jsem je samozřejmě nesnášel a nechápal jsem, proč vypadají jinak — ale zpětně patří mnoho z nich mezi klasiky, na které se nezapomíná (“Dicky Moe! Dicky Mooooooe!”). Důvodem, proč bylo 13 dílů jiných, je animátor Gene Deitch a fakt, že vznikaly v Československu na stolech kreslířů, kteří z původních dílů Toma & Jerryho nikdy neviděli ani jediný.
Americký animátor Gene Deitch, na desítky let usazený v Praze, který v padesátých letech přispěl k moderní estetice animovaného filmu, předevčírem zemřel ve věku 95 let. Jeho éru Toma & Jerryho mnozí diváci i kritici dosud nemohou vystát, jeho otisk do světa animovaného filmu skrze desítky jiných projektů je však nepopiratelný. Životní příběhy Deitche jsou neopakovatelné a stěží by je vymyslel sebelepší scénárista. Gene se za láskou přestěhoval ze svobodné Ameriky do komunistického Československa a prožil tu desítky let. Během nich tu například natočil i první filmovou adaptaci Tolkienova Hobita, i když to byla vlastně jen proforma kvůli licenčním právům, kterou neměl nikdy nikdo vidět. Všechno popsal v memoárech Z lásky k Praze, které dva roky zpátky konečně vyšly i česky.
Deitch před odjezdem do Prahy vedl americké trikové studio UPA a mezi jeho prvotiny patří osobité vzdělávací filmy na objednávku — jako Depth Study z roku 1957, která potenciálním inzerentům představuje výhody reklamy v novém médiu: televizi. Není asi lepší cesty, jak si mohu tuto výjimečnou osobnost animace osobně připomenout, než skrze jeho animovanou infografiku (koláče included). Rest easy, Gene!